Jouw route:  
  1. Home
  2. Lespakketten
  3. Informatie Fietswielspellen

Verkorte beschrijving van de Fietswielspellen


Als u rechtonderaan op "Lees meer" klikt vindt u een korte beschrijving van de verschillende Fietswielspellen.

Uitgebreide informatie per Fietswielspel met o.a.

  • Leerdoelen.
  • Van toepassing zijnde fietsvaardigheden.
  • Tips om op de mogelijkheden of het niveau van de deelnemers in te spelen.
  • Spelvarianten.
  • Veiligheidsadviezen.
  • enzovoort.

zijn te vinden op het online platform. Toegang tot dat online platform is onderdeel van de levering van het lespakket Fietswielspellen.

115 Stoelendans.

Deelnemers rijden rond het Fietswiel (een cirkel van stippen) met één stip minder dan het aantal deelnemers. Op een afgesproken  signaal moeten de deelnemers hun voorwiel op een vrije stip plaatsen. Voor één deelnemer is er geen vrije STP; die deelnemer is af. Hij of zij verlaat (evt. tijdelijk) het Fietswiel.

116 Slang

Iemand fietst om en door de cirkel en kiest zelf verschillende patronen. De deelnemers volgen de voorrijder daarbij ontstaan allerlei fietsend op te lossen situaties.

117 Invoegen.

Een oefening in links en rechts invoegen (ritsen). Twee groepen deelnemers rijden in tegengestelde richting middendoor een smalle strook van het Fietswiel.

119 Voorrang geven.

De deelnemers rijden een willekeurig patroon rond en door het midden van het Fietswiel (de cirkel). Daarbij kruisen zij elkaar steeds in het midden en moet men degene die van rechts komt voorrang geven.

129 Inhalen

Achter elkaar rond het Fietswiel fietsen en elkaar inhalen.

122 Rechts houden

De deelnemers rijden in twee groepen een halve cirkel, via een pad door het midden van het Fietswiel. Bij het inrijden van het middenpad zijn ze elkaars tegenliggers. Dat dwingt hen om goed rechts te houden.

123 Passeren

Rond het Fietswiel tegenliggers  tegemoet rijden en daarvoor naar rechts uitwijken.

124 Links - rechts

De deelnemers oefenen allerlei stuurbewegingen, bijvoorbeeld links- of rechts afslaan en binnen of buiten de STP om fietsen.

125 Gek doen

De deelnemers fietsen achter elkaar rond het Fietswiel (de cirkel). Op commando van de spelleider maken ze allerlei bewegingen. Denk aan een hand of voet uitsteken, gaan staan, enzovoort.

126 Piep piep.

Deelnemers moeten over piepbeestjes die in de cirkel zijn neergelegd heen rijden zodat deze een piep geluid maken  Een hoorbare piep betekent een geslaagde actie.

127 Tikkertje

De deelnemers gaan tikkertje spelen. Dat doen ze fietsend, binnen de cirkel. Degene die overblijft wint. Wie buiten het Fietswiel komt of een voet aan de grond zet, is af.

128 Dringen

Het wordt dringen in het Fietswiel! De deelnemers moeten binnen het Fietswiel (de cirkel) blijven fietsen. Ook als de spelleider de stippen steeds iets verder naar binnen schuift en de cirkel dus kleiner wordt. Voet aan de grond is af. Wie het laatst overblijft wint.

130 Slakkenrace.

Wie van de naast elkaar opgestelde deelnemers passeert fietsend als laatste de finishlijn? Allemaal gelijk starten, voetje aan de grond of keren is af! Dit spel kan gespeeld worden als tweede spel met de zes tot acht stippen, als die bijvoorbeeld bij een het andere Fietswielspel niet benodigd zijn.

131 Volg de stippen

Wie van de deelnemers kan het langste in een cirkel over de stippen blijven fietsen? Allemaal gelijk starten, voorwiel naast een stip is af!

 

Tips:

  • Alle spellen kunnen eenvoudiger of moeilijker worden gemaakt, onder andere door de diameter van de cirkel en / of de afstand tussen de stippen aan te passen. Daardoor zijn de Fietswielspellen inzetbaar voor alle leeftijden en niveau’s.

  • Traditionele hoedjes of pilonen zijn niet geschikt voor deze oefeningen.

Geïnteresseerd?, bestel het lespakket via onze webshop of vraag om meer informatie via Pedaleren.nl. Desgewenst geven wij u graag persoonlijk nadere uitleg en een demonstratie.

Terug