VOORWIEL OPTILLEN PEDALKICK (0020)

Voorwiel zodanig van de grond tillen dat deelnemer zonder rand te raken, met voorwiel op of over obstakel rijdt.

LEERDOELEN
Om kunnen gaan met situaties waarin er onverwachte over dwarsliggende obstakels zoals stoepranden, randen van fietspaden e.d. gereden moet worden of in de berm terechtkomt en men terug het fietspad op wil rijden.
NIVEAU
  • Brons OffRoad
  • Basis verkeer
  • Zilveren Springbrevet Offroad
  • Zilver OffRoad
INSTRUCTIE
Deelnemers rijden frontaal op obstakel aan, buigen armen en brengen lichaamsgewicht naar voren. En pedaal bovenin iets naar voren zetten. Op 30 cm. voor obstakel armen strekken, lichaamsgewicht naar achteren verplaatsen. Gelijktijdig een flinke trap op het pedaal geven (zgn. pedalkick). Daardoor komt het voorwiel los van grond. Handen aan het stuur houden. Na einde oefening omrijden en in startrij aansluiten. Elke volgende deelnemer start zodra voorganger oefening heeft volbracht.
STARTSITUATIE
Deelnemers stellen zich met fiets in lichte versnelling bij startpunt op.
POSITIE BEGELEIDER
Naast obstakel.
AANDACHTSPUNTEN
Voldoende bandenspanning (voor n achter) om stootlekken te voorkomen.
OMGEVING
Ondergrond: vlak, verhard of onverhard. Benodigde ruimte: 12x5m. (lxb). Locatie met bv. stoeprand of locatie waar kunstmatig obstakel kan worden geplaatst vereist. Deze oefening leent zich uitstekend om met eenvoudige middelen, in de eigen omgeving, op een willekeurig veldje, plein, parkeerplaats of dergelijke uitgevoerd te worden
LUKT HET
Obstakel verhogen. Snelheid verhogen. Steeds schuiner aanrijden waardoor sprong meer zijwaarts wordt.
LUKT HET NIET
Oefenen zonder obstakel. Meer aandacht voor correcte juiste lichaamshouding. Daarna timing oefenen.
FIETSTYPE
HULPMATERIALEN
Fluit + vier hoedjes + natuurlijk obstakel (bv. stoeprand) of kunstmatig obstakel (bv. vierkante balk) met ongeveer dezelfde hoogte.